Dapatkan di Minda Taqwa Enterprise D 109 Kg Paloh Sg Kiat 20050 K Trg h/p 013 9835318

Tuesday, November 27, 2007

KEAJAIBAN MINDA BAWAH SEDAR ANDA!

SIGEMUK DENGAN HARIMAU






Pada suatu petang di Zoo Melaka, seorang pemuda gemuk yang
juga mempunyai penyakit lelah berdiri memerhatikan seekur harimau.
Harimau di dalam kandang itu pun memandangnya.
Oleh kerana terlampu geram dan juga kelaparan, harimau itu melompat dengan kuatnya sehingga melepasi kandang yang tinggi lalu pemuda tersebut.
Pemuda gemuk itu terkejut. Apa yang dia boleh lakukan. Seumur hidupnya dia tidak pernah berlari dan dia juga ada penyakit lelah.
Dia tidak sempat berfikir lagi kerana harimau semakin hampir . Lalu dia berlari sekuat hati untuk menyelamatkan dirinya. Akhirnya dia terselamat .

Apa yang membuat dia begitu hebat? Yang mengerakkanya ialah kuasa minda bawah sedar ( SUBCONCIUSMIND). Minda ini adalah sebahagian dari diri manusia yang begitu hebat. Orang yang hebat tahu untuk memanipulasi minda bawah sedar untuk mencapai kegemilangan dalam hidupnya. Dalam hal biasa minda bawah sedar bertugas sebagai mengawal aliran darah, degupan jantung, penghadaman dan emosi. Emosi adalah alat yang menyebabkan berlakunya pelbagai rasaan jiwa di dalam diri seseorang..
Minda bawah sedar ini bolehlah dibaratkan sebagai software di dalam perisian komputer .Apa yang diisi di dalam minda bawah sedar adalah semuanya dipercayai ’benar’-benar ada dan berlaku. . Contoh , pada masa lalu tiada kapalterbang. Tetapi ada manusia yang membayangkan manusia boleh terbang . Akhirnya , manusia bukan sahaja boleh terbang malahan telah sampai ke bulan dan angkasa lepas. Inilah peranan kehebatan minda bawah sedar yang ada di dalam diri manusia tetapi ramai yang tidak tahu untuk menggunakanya.

3 comments:

  1. Memang artikel yg. menarik...maaf kalu saya bertanya, ada beza ke Unconscious mind dengan subconscious mind ? Kalau Unconscious mind saya rasa selalui mengalaminya, especially bila dalam keadaaan tergopoh2 gapah dan terkejut..

    ReplyDelete
  2. UNconscius mind berbeza dgn subconcius mind dr aspek tugasan diri manusia. Subcm berfungsi mengawal sistem auto dalam organ badan dan juga emosi. Istilah uncmind adalah digunakan oleh freud utk menerangkan sistem id, ego dan super ego iaitu terbahagi kpd minda sedar, tidak sedar dn bawah sedar. Uncmind terkandung id iaitu sifat naluri asas manusia.

    ReplyDelete
  3. cikgu,

    Good one. I read somewhere before about what we human are capable of.
    Yang ni rasanya boleh dijelaskan secra spiritual dan biologi. Kalau dalam sudut biologi, adrenalin boleh merangsang kita bertindak lebih cekap, tetapi hanya bila kita dalam keadaan berjaga2. Ada sape2 boleh confirmkan kot(",).

    Keep it up(",).

    ReplyDelete


Koleksi Template by MyP4U dot via dot my Powered by Solehpolysas