Dapatkan di Minda Taqwa Enterprise D 109 Kg Paloh Sg Kiat 20050 K Trg h/p 013 9835318

Friday, September 28, 2007

MAKMURKAN REZEKI ANDA

MAKMURKAN REZEKI ANDA

1. TAQWA KEPADA ALLAH
2. MULA SIMPAN
3. BELANJA BERPATUTAN
4. TEWASKAN HUTANG
5. LABUR WANG ANDA
6. KAJI PERBELANJAAN ANDA
7. BINA BELANJAWAN
8. CARI PENDAPATAN KEDUA
9. TENTUKAN MATLAMAT KEWANGAN ANDA
10. BAYAR UNTUK DIRI ANDA
11. CARI PENGETAHUAN BARU
12. BINA SEBERAPA RAMAI SAHABAT
13. BERGAUL DENGAN ORANG BERJAYA.
14. TUNAIKAN ZAKAT
15. BANYAKKAN SEDEKAH
16. INFAQ DI JALAN ALLAH


TAQWA

Rezeki adalah kurniaan dari Allah . Dia yang amat pemurah memberikan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki tanpa hisab. Taqwa adalah kunci terbaik untuk kita memperolehi rezeki yang diberkati dan membawa manfaat untuk kehidupan kita dunia dan akhirat. Rezeki yang makmur adalah faedah yang akan diperolehi bagi kebaikan dunia dan akhirat. Bukan dinamakan rezeki jika puncanya adalah haram kerana ia akan membawa kecelakaan kita dunia dan akhirat.
Di mana hasil dari sumber yang haram akan menjerumuskan diri kita ke dalam api neraka.

PERBELANJAAN BERHEMAH
. Kehendak adalah lebih besar dari keperluan . Kehendak tiada had dan batasan. Keperluan adalah memadai apa yang hendak kita gunakan secara berkesan dan tidak membazir. Apabila hendak berbelanja pastikan apakah ianya kehendak atau keperluan. Pastikan juga belanja kita tidak melebihi dari pendapatan jika tidak wujudlah hutang.
Amalan yang amat berguna ialah rancang perbelanja pada barangan yang diperlukan. Cara ini sebenarnya kita belanja dengan menggunakan akal bukan dengan nafsu.
Merngetahu belanja tetap bulanan juga dapat membantu kita meneluarkanwang dengan berhemah dan bijaksan. Cara ini nmpak leceh tetapi banyak faedah yang akan diperolhi. Antaranya kita dapat mengawal perbyang tidakelanjaan. Masa dapat dijimatkan dengan kita terus menuju kepada barangan keperluan kita
Ketahuilah berapa belanja yang anda perlukan. Biasanya bagi pengguna tdak senaraikan barangan mereka hanya ikut hati ambil sahaja barang dirasa berkenan di hati . Tanpa disedari jumlahnya meningkat dan dibayar sahaja barangan yang mugkin tidak mustahak.

No comments:

Post a Comment


Koleksi Template by MyP4U dot via dot my Powered by Solehpolysas