Dapatkan di Minda Taqwa Enterprise D 109 Kg Paloh Sg Kiat 20050 K Trg h/p 013 9835318

Wednesday, December 12, 2007

Rahsia kehebatan mandian minda untuk kehebatan diri

Bagaimana cara mandian minda untuk menjana kehebatan diri?

Minda dan hati kita perlu dimandikan setiap hari bagi menuju kehidupan yang harmoni, tenteram dan mudah bagi kita mencapai matlamat yang kita inginkan.

Mandian untuk minda dan hati mesti dilakukan. Menurut pakar NLP seperti Antony Robbins, setiap hari anda melalui intra personal berkomuniksi pada diri sendiri melebihi 50 000 perkataan. Apa yang memeranjatkan lebih 98% daripada mesej yang disampaikan adalah dikategorikan sebagai bicara kendiri (negative self talk). Kajian menunjukkan hanya 3% hingga 5 % sahaja penduduk dunia yang mencapai kejayaan yang cemerlangn kerana mereka mengamalkan bicara kendiri positif pada diri mereka.

Minda bawah sedar akan menerima dan memproses mesej tersebut dan kesannya amat buruk iaitu pada mental dan fizikal badan. Cecair kimia dalam badan akan mengeluarkan enzim-enzim yang menyebabkan diri seseorang menjadi lemah. Cecair itu sebenarnya adalah untuk tujuan melawan penyakit tetapi ia dikeluarkan dalam keadaan yang banyak dan berterusan. Kesan kesihatan jangka pendek ialah pening kepala, sakit sengal otot terutamanya di bahagian bahu dan tengkok kepala.

Simpton ini akan menwujudkan stress yang tidak baik pada diri. Sistem aliran darah yang tidak teratur tekanannya, tempo jantung mengepam darah tidak stabil, gangguan pada sitem penghadaman. Kesan kesihatan jangka panjang adalah seperti stroke, darah tinggi ,lemah jantung, ulcer , kencing manis dan sebagainya.

Jadi mandian minda dan hati perlu dilakukan setiap masa supaya anda tidak menghidapi penyakit yang disebutkan tadi.

Apakah mandian minda dan hati?

Langkah awal yang perlu dilakukan ialah membuang dan menghapuskan persepsi-persepsi negatif dan fikiran-fikiran negatif yang telah anda tanamkan dan sebenarnya ianya telah menjadi kepercayaan anda sejak sekian lama bahawa itulah diri anda . Konsep kendiri yang negatif perlu dibersihkan ! Unsur negatif ini tersimpan di dalam imej negatif, suara-suara dalam negatif dan emosi negatif.

Langkah:-

Senaraikan unsur-unsur negatif di atas kertas dan dengan teguh hati anda berjanji untuk menghapuskan. Sebagai simbolik anda bolehlah bakarkan kertas tersebut atau buang di dalam tong sampah.
Melalui gambaran minda, mendengar suara-suara dalaman dan perasaan pada unsur tersebut. Buat satu gambaran yang besar dan sejelas-jelasnya, dengarkan suara negatif dan perasaan negatif. Masukkan kesemuanya di dalam pembidas (lastik gergasi). Tarik sehabis kuat-kuat dan lepaskan paling jauh yang mampu anda lakukan. Atau buat dua gambaran iaitu gambaran buruk yang besar dan jelas dan satu lagi gambaran baru yang anda inginkan . Kumpulkan semangat dan gambaran yang kecil untuk menerjah memecahkan imej yang buruk. Terjahan itu perlu dilakukan kuarng dari satu saat dan semasa memecahkan sebutkan Allahu Akhbar. Lakukan berulang-ulang kali sehingga anda benar-benar berasa puas , gambaran yang buruk telah hilang dan anda akan merasakan semangat baru.

Untuk mandian dilakukan sebelum tidur dan waktu bangun tidur. Sebutkan dan gambarkan yang baik-baik tentang diri anda dan rasakanya. Proses ini ialah dimana hati anda akan menyampaikan mesej kepada minda sedar dan seterusnya dihantar kepada minda bawah sedar.Lihat matalamat-matlamat yang anda ingin capai . Bagaimana nak menentukan ianya berkesan?

Mudah sahaja . apabila anda bangun dari tidur, badan anda terasa ringan, segar, amat bertenaga dan anda rasakan benar-benar bersemangat! Ini adalah kerana cecair endhorphin telah dikeluarkan untuk menjadikan anda rasa seronok dan bersemangat.Lakukan mandian lagi dengan memasukkan mesej positf dan berikan laungan kata-kata semangat sambil mengenggam tangan anda berazam untuk melakukan terbaik pada hari tersebut dan hari-hari seterusnya selagi anda masih bernyawa..( lauangan perlu dibuat dalam diri). Untuk mandian hati akan dijelaskan kemudian. Sekian Selamat mencuba! JANGAN LUPA BERDOA>

5 comments:

  1. tambahan- lepas bangun dari tidur sambil mandi dan gosok gigi terus kan bersyukur dengan apa yang kita ada.cth: saya bersyukur kerana dikurniakan badan yg sihat, bersyukur kerana ada makanan yang enak, dan .......

    ReplyDelete
  2. ya waliz, jgn lupa doa dari bangun tidur. Apa keistimewaan kita? Ia adalah krn kita masih lagi bernyawa.

    ReplyDelete
  3. ya waliz, jgn lupa doa dari bangun tidur. Apa keistimewaan kita? Ia adalah krn kita masih lagi bernyawa.

    ReplyDelete
  4. ya waliz, jgn lupa doa dari bangun tidur. Apa keistimewaan kita? Ia adalah krn kita masih lagi bernyawa.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih di atas makanan minda yang saudara bagi..

    ReplyDelete


Koleksi Template by MyP4U dot via dot my Powered by Solehpolysas