Dapatkan di Minda Taqwa Enterprise D 109 Kg Paloh Sg Kiat 20050 K Trg h/p 013 9835318

Wednesday, November 19, 2008

Meningkatkan energi dalaman anda

Petang kelmarin anak saya yang berumur 3 tahun terjatuh dari basikal yang dibawa oleh abangnya. Pada ketika itu perasaan saya jadi tidak stabil dan menyebabkan saya rasa seperti tertekan. Badan saya jadi semakin lemah apabila membayangkan betapa sakitnya anak kecil keayangan saya itu.

Tenaga saya semakin berkurangan secara tiba-tiba. Apabila saya memulihkan balik tahap kesedaran saya dan menerima kejadian tersebut, sedikit demi sedikit tenaga saya semakin pulih ,bermula dari kestabilan emosi yang tercetus di minda saya iaitu



Perubahan emosi daripada positif kepada negatif dapat mengubah sistem biologi badan kita dan boleh menyebabkan tenaga kita berkurangan dan melemahkan sistem pertahanan badan. Perubahan frekuensi ini boleh menyebabkan rasa dukacita, tertekan dan menyebabkan badan kita rasa tidak selesa sehingga menyebabkan kita tidak bersemangat dan bermaya.

APabila frekuesi getaran badan kita menjadi lemah maka tenaga dalam kita akan dikurangkan . Seterusnya memberikan kesan yang tidak baik pada sistem jantung, paru-paru dan penghadaman yang boleh membawa kepada penyakit kronik pada kita.

Ada dua organ yang mengesan getaran gelombang tersebut iaitu di bahagian luar ialah kulit dan bahagian dalaman ialah hati . Sepertimana firman Allah yang bermaksud,

"Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Quran yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang [1312], gementar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, niscaya tak ada baginya seorang pemimpinpun." (Az-Zumar:23)


Semua frekuensi getaran adalah dijanakan bermula di dada yang terkandung hati, emosi dan perasaan. Tinggi rendah getaran gelombang tersebut akan memberikan kesan kesihatan kepada empunya tubuh badan. Sepertimana firman Allah,


"Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.(Yunus:57)
PENYEMBUH BAgi penyakit-peyakit dikurniakan Allah ada di dalam 'dada' kita.

Bagaimana kita boleh menggunakan mekanisma 'dada' untuk menghindarkan penyakit?

1) Kita perlu mengharmonikan,menenangkan dan menstabilkan sistem jantung, aliran darah, perkumuhan, sistem penghadaman dan sistem pernafasan dengan cara menenangkan hati perasaan kita. Pada mode ini kita dapat mengelakkan dan menyembuhkan penyakit sedia ada. Sepertimana firman Allah .

(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.(ArRAd:28)

Sebab itulah apabila seseorang itu ditimpa musibah maka ducapkan Inalillahi wainna illahirajiun ( Artinya: Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya-lah kami kembali. Kalimat ini dinamakan kalimat istirjaa (pernyataan kembali kepada Allah). Disunatkan menyebutnya waktu ditimpa marabahaya baik besar maupun kecil.

) yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun"(AL-BAqara :56)

Ucapan ini akan menenangkan hati yang gundah gulana. Lagi banyak kita mengingati Allah , maka lagi tinggi frekuensi getaran gelombang positif yang akan meningkatkan sistem pertahanan badan dan pada ketika ini penawar dirembeskan dengan banyak untuk pemulihan sistem badan kita yang rosak.

2)Kesan dari perhubungan kita dengan manusia lain kadangkala boleh menyebabkan perselisihan faham, sakit hati ,rasa marah,dengki dan dendam.Perasaan-perasaan ini boleh menyebabkan frekuensi getaran badan kita menjadi lemah dan boleh mengurangkan tenaga dalaman badan kita.Sistem biologi kita akan terganggu iaitu degupan jantung tidak stabil,sistem pernafasan yang tidak sekata, sistem pernafasan yang terganngu dan begitu juga dengan sistem penghadaman dan sistem pertahanan badan. Kesemua fenomena ini pasti membawa penyakit pada peghidapnya.Sepertimana firman Allah yang bermnaksud,
"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat(nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka mema'afkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang "(An-Nur:22)

Jadi langkah yang sewajarnya untuk memulihkan ketidakseimbangan ini ialah dengan cara memaafkan mereka dan berlapang dada. Manakala kalau kita yang bersalah, sepatutnya kita memohon maaf.Selagi kita tidak dapat berlapang dada dan memaafkan orang selagi itu kita akan menderita jiwa dan raga.

Allah telah berfirman,

"Dan Kami cabut segala macam dendam yang berada di dalam dada mereka; mengalir di bawah mereka sungai-sungai dan mereka berkata: "Segala puji bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada (surga) ini. Dan kami sekali-kali tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Sesungguhnya telah datang rasul-rasul Tuhan kami, membawa kebenaran." Dan diserukan kepada mereka: "ltulah surga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa yang dahulu kamu kerjakan."(Al-A’rraf : 43

Ahli-ahli syurga adalah makhluk yang paling bahagia. Justeru itulah Allah menghilangkan perasaan dendam. Jadi kita akan dapat nikmat seperti ahli syurga jika kita dapat memadamkan dendam dalam dada kita. Jika tidak dendam hanya akan memusnahkan diri kita sedikit demi sedikit.Kita yang merana manakala orang yang kita dendam hidup bahagia.

3) Hendaklah kita sentiasa berlapang dada terhadap apa sahaja yang kita alami. Dengan cara ini sistem badan kita akan sentiasa dalam kestabilan dan harmoni.Apa yang Allah berikan pada kita semuanya baik belaka.

"Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. "(AT-TAghaabun:11)


2 comments:

  1. Betul apa yang Amiey tuliskan...sekiranya kita berlapang dada, jiwa kita akan menjadi tenang, bila jiwa tenang, badan pun akan menjadi sihat.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas komen anda.semoga kehidupan anda sekelurga dirahmati Allah

    ReplyDelete


Koleksi Template by MyP4U dot via dot my Powered by Solehpolysas